Köpvillkor


1. Om Razor Sweden

Razor Sweden är ett varumärke som ägs av Turtle Nordic AB (tidigare Ledande Belysning AB). Företaget har sitt säte i Örebro. Företagets postadress är Berglundavägen 12C. Önskar du att komma i kontakt med oss, ring oss på telefonnummer 019-227 237 eller skicka ett mail till b2b@turtlenordic.com med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. 

2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]. 

3. Frakt och leverans

Våra normala leveranstider för lagerförda produkter är 2-3 arbetsdagar till dig eller din kund i Sverige. Beställningar inom Sverige skickas med DHL. Detta innebär att godset anländer till er/er kunds dörr alternativt närmsta DHL terminal om utlämning misslyckas. För företagsadresser så levereras ordern till i ordern angiven företagsadress. Vid outlösta paket debiteras du som beställare för fraktkostnad samt hanteringskostnad för beställda varor. Vi debiterar från 395 kr inkl moms och uppåt beroende på aktuell fraktkostnad. För varor som tillverkas på beställning lämnas ingen ångerrätt, du är därför skyldig att betala hela summan för varorna även om dessa inte hämtas ut av dig eller din kund.

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är förvalda att visas exklusive moms i butiken. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. 


5. Ångerrätt

Razor Sweden säljer endast till företag och i dessa fall gäller avtalslagen, inte konsumentköplag eller distansköplag. Vi tillämpar dock 14 dagars ångerrätt som proxy mot er kund. Detta innebär att om er affär med kund faller under lagstiftad 14 dagars ångerrätt enl. distansköplagen så åtar vi oss att ta tillbaka sådan order mot debitering av returfrakt. Notera att om er affär med er kund inte faller under distansköplagens 14 dagar ångerrätt så gäller detta heller inte er order mot oss som leverantör (t ex när ni säljer till företag). 


5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att din kund ångrat sig. Meddelandet ska skickas via mail till [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du/din kund skall omedelbart efter godkänd returbegäran från oss returnera produkterna till oss. Du/din kund står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 


5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som anges som beställningsvara eller om varan tillverkas mot order (t ex kompletta hjul) görs inga återköp på och går inte att returnera. 


6. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig /din kund. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss  att kostnadsfritt åtgärda felet. Du eller din kund måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. 

Förutsättning för reklamation är att varor som till följd av bristfällighet i konstruktion, material eller tillverkning. Vårt ansvar omfattar endast fel som visar sig inom ett år från leveransen av varorna. Köparen skall utan oskäligt uppehåll meddela oss efter att felet uppmärksammat sig. Reklamerad produkt skall godkännas av oss. Reklamerad produkt skall ersättas av nya varor. Finns ej den reklamerade varan kvar i vårt standardsortiment erbjuds ni istället ersättningsvara alternativt kreditnota. Vi ansvar för reklamerade produkter omfattar endast varan och ej andra eventuella kostnader som kan uppstå i form av ex. monteringskostnader, produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan ekonomisk följdförlust. Vi ansvarar ej heller för sakskada orsakad av levererad vara. Vi accepterar inte fakturor på reklamationer.  


7. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure) eller försening orsakad av fraktbolaget. Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. 


8. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. 


9. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida. 


10. Personuppgifter

Genom att handla hos Ledandebelysning AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Turtle Nordic AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter. 


10.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. 


10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. 


10.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig eller i enlighet med vår integritetspolicy.


10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL. 


10.4.3 Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev. 


10.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. 


10.6 Rätt till rättelse 

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. 


10.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). 


10.8 Ansvarig för dataskydd

Turtle Nordic AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. 


10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.  Vi använder en svensk plattform, Quickbutik med säte i Helsingborg. 


11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. 

12. Tvist och lagval

I händelse av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag. 


12. Falska beställningar

Alla falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. Turtle Nordic AB samarbetar med polisen och lämnar ut all information för att vara behjälplig vid utredningen.